رنگ نارنجی در برندسازی و بازاریابی
1398-11-28
استراتژی برندینگ
1398-12-14

پروسه خرید و فروش و تبلیغ محصولات

طراحی پوستر و آگهی تبلیغاتی

تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولید کننده ای با انجام امری، سعی میک ند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش های گوناگونی انجام می شود.

مدل های تبلیغات

به نظر می رسد شکل های مختلف تبلیغات، از زمان های دور با انسان همراه بوده اند. اینکه شما درک کنید مشتریان شما چگونه هستند، بسیار مهم است. همچنین اینکه در آنسوی تبلیغ چه کسی تصمیم می گیرد که از شما خرید کند نیز مهم می باشد. بنابراین بسیار مهم و ضروری است که بدانید روانشناسی مشتری شما به چه شکل می باشد.

آیا تا کنون با خود اندیشیده اید که چرا برخی از تبلیغات ها اینگونه به نظر می رسند که به گونه ای جادوگرانه بر مغز مشتری اثر گذاشته و بازدید کننده را مجاب می کند که بر روی گزینه ” اضافه شدن به سبد خرید ” اقدام می کنند؟

کسی که آگهی تبلیغاتی شما را می خواند چه پروسه ای به ذهنش خطور می کند؟ درک کردن کل این پروسه، شما را به هدف هایتان می رساند و تجارت شما را موفق تر می کند. خود را جای مشتری بگذارید ، برای خرید به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟ چه دلایلی می خواهید؟ همان را در تبلیغات بگویید، روشن و صریح!

تئوری های بسیاری را ارائه داده اند تا توسط آنها بتوان این پروسه را، که وقتی شخص آگهی را می بیند و بعد برای خرید آن اقدام می کند را توضیح و توصیف می کنند.

این پروسه ها سریع و فوری نیستند، اما به ترتیب و مرحله به مرحله هستند.

هر کسی که خرید و فروش را انجام می دهد باید با AIDA آشنا باشد.

AIDA یک مدل ساده تبلیغات است که عبارت است از:

جلب توجه Attention

جذابیت Interest

میل و اشتیاق Desire

عمل خرید Action

این مدل پیشنهاد می کند که آگهی شما باید در وهله اول توجه مشتری را جلب کند. سپس با تحریک او، میل و اشتیاق او را برای خرید کالا برانگیزد و سپس عمل او را در جهت خرید کالا، تحریک کند. (تحریک برای خرید کالا )

این مدل شما را راهنمایی می کند که چگونه آگهی خودتان را تنظیم کنید و آگهی شما را به صورت “فرمول ” در می آورد. بازاریاب های موفق از فرمول AIDA برای ایجاد پایگاه های تبلیغاتی موفق پیروی می کرده اند. AIDA خوب است اما نه به این خوبی که ما گفتیم!

مدل دیگری که طرفداران بسیاری دارد و بسیار جامع تر و کامل تر از AIDA می باشد مدل DAGMAR است. مراحل آن بسیار مشخص تر و جامع تر است. پس استفاده از آن نیز راحت تر است.

DAGMAR مخفف Defining Advertising Goals for Measured Advertising Resualts می باشد. مشخص کردن اهداف تبلیغات جهت به دست آوردن نتایج تبلیغاتی ارزیابی شده است.

واقعاً هدف شما از تبلیغات چیست؟

مسلماً هر چه باشد سرگرم کردن و خنداندن مخاطبین نخواهد بود. هدف اصلی تبلیغات را مشخص کنید، بعد از به اجرا در آوردن تبلیغ نتایج را به هدف خود مقایسه کنید و سپس ادامه دهید.

این بدین معناست که همه هدف شما از تبلیغ این است که چهار مرحله زیر، به ترتیب به مشتری بالقوه شما منتقل شود:

-1 آگاهی -2 اداراک و فهم -3 مجاب شدن -4 عمل خرید

اجازه دهید فکر کنیم که شما یک کالا برای فروش دارید. اما مشتری هدف شما هیچ اطلاعی از آن ندارد. پس در مرحله اول شما او را از وجود این محصول آگاه می کنید. به طور مثال شما این آگهی رت در یک سایت پر ترافیک درج می کنید و یا در مجله ای با تیتر درشت تبلیغ می کنید.

مرحله دوم ددرک و فهم مشتری از کالای شماست. محصول شما چیست؟ محصول شما چه مزایا و امکاناتی دارد؟ مشتری شما چگونه می تواند به آن دسترسی پیدا کند؟ و این سوالات زمانی به او پاسخ داده می شود که مشتری بالقوه شما بر روی آگهی شما کلیک کند و به صفحه ای دست پیدا کند که شامل جزئیاتی دقیق از کالای شما باشد و یا جذب عنوان آگهی شما در مجله شده و به سراغ مطالعه متن آن می رود.

مرحله بعدی، مجاب شدن مشتری است. این مرحله بسیار مهم است شما باید مشتری را درباره مزایای آن کالا متقاعد کنید. یکی از ابزارهای مهم و مفید در این مرحله ارائه “ضمانت” است. شاهد عینی یا مدارک مستند نیز از دیگر ابزارهای مهم و مفید در این مرحله هستند. اما در این کار صادق و امین باشید و بدانید عدم صداقت و بزرگنمایی خارج از واقعیت در دراز مدت برای شما نتیجه نخواهد داشت.

بعد از اینکه مشتری بالقوه با محصول شما متقاعد شد، در این مرحله وارد گام بعدی، یعنی ” خرید ” می شوید. ممکن است او در این مرحله درخواست هایی داشته باشد یا پیشنهاد خرید مجازی بدهد یا اینکه به طور حقیقی از شما خرید کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.